by admin admin Geen reacties
    1. Zorg voor markeringen op uw schoten en deck dat de triminstellingen zijn te repeteren. Dit is cruciaal, zodat je terug kunt gaan naar de basisinstellingen.
    2. Communiceer regelmatig met uw stuurman over de trim: Snelheid-opbouw, hoogte, etc. Waar prioriteit ligt vraagt een andere trim. Belangrijk is dat dat u beide aan hetzelfde doel werkt.

  1. Markeer uw zalingen als referentie voor de fokacherlijktrim. Dit geeft de stuurman een goed zicht vanaf het gangboord naar herhaalbare instellingen.
  2. Dit is vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat de telltales goed blijven glijden langs het zeil, vooral in lichter weer. Eenmaal op snelheid, trim zo vloeiend mogelijk zo strak als je kunt. Hoe consistenter je bent met kijken en trimmen, hoe sneller je zult zijn.J/70 KLASSE FOK QUANTUM SAILS J/70 zeilen
  3. Ideaal is een iets uitwaaiende top. De middenlat evenwijdig aan de boot en onder onderste lat iets naar binnen gedraaid.
  4. Als uitgangspositie voor de fokkenrails laat u de schoothoek op 45 graden uitkomen. Wees agressief met je instellingen. Als je meer inhaul wil gebruiken zet de wagen naar achteren.  Geen inhaul, verplaats de wagen naar voren.
  5. Pas de valspanning voortdurend aan om slechts een beetje rimpels langs het voorlijk te krijgen. Wanneer de druk komt, zet dan de val stevig door.
  6. In een recente wedstrijd zeilde een Quantum team met beperkte inhaul. Ze hadden de wagen meer naar voren gezet  en de valspanning verhoogt. Zo had de  stuurman een bredere groove. Dit is belangrijk voor down-snelheidmanoeuvres en snelheid op de startlijn.

Klik hier voor meer informatie over de  J/70 tuning guide.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *