by admin admin

Iedere zeiler herkent de uitdaging van de grote zeilevenementen zoals de America’s Cup of de Vendée Globe.
Bieden deze evenementen alleen een podium aan de beste professionals en bekende namen? Niet noodzakelijkerwijs.Dat toont de Catalaanse brandweerman en 2020 Vendée Globe-zeiler Didac Costa.

De Zeiler

Voor alle duidelijkheid, de inwoner van Barcelona is nauwelijks een vreemde op dit niveau. Zijn cv spreekt voor zich met prestaties zoals het solo oversteken van de Atlantische Oceaan in de Mini Transat en het duohanded deelnemen aan de Barcelona World Race. Om nog maar te zwijgen van zijn opmerkelijke 2016 Vendée Globe-campagne, waarmee hij de tweede Spanjaard was die de Vendée Globe voltooide en de eerste in 25 jaar. Des te bijzonderder omdat hij als 14e finishte, ondanks gebrek aan financiering en een blikseminslag die de elektrische componenten van zijn boot vlak na de start beschadigde. Didac is duidelijk een goede zeiler, maar zoals ieder van ons moest hij bij het begin beginnen, en, zoals velen van ons, besteedde hij zijn tijd en middelen aan datgene waar hij het meest van houdt – aan het zeilen.

 

 

De Boot

Didac neemt deze Vendée Globe 2020 deel met zijn IMOCA One Planet One Ocean. Dit is een van de oudste boten in de race. De 18 meter lange boot werd oorspronkelijk in opdracht van Ellen MacArthur gebouwd voor haar Vendée Globe-campagne van 2000-2001, waarmee ze een indrukwekkende tweede plaats behaalde. Twintig jaar later wil Didac nog een hoofdstuk toevoegen aan de geschiedenis van deze boot. Hij en zijn team hebben de afgelopen jaren onvermoeibaar gewerkt om de boot bij te werken en te moderniseren. Op een vraag van de Vendée Globecommissie over de uren die hij aan de boot heeft gewerkt, antwoordde Didac lachend: “Ik weet niet hoe ik ze moet tellen! Het zou gemakkelijker zijn om te vertellen hoeveel uur ik niet aan haar heb gewerkt. Dat zijn de dagen waarop ik werkte als brandweerman, plus misschien twee of drie middagen in een jaar dat ik mijzelf vrijgaf. ”

“De waarheid is dat ik überhaupt blij ben dat ik in de race ben”, zegt Didac. “Ja, de boot wordt oud; ze is nu een van de oudste in de hele vloot. Je wilt natuurlijk alitjd deelnemen met een betere boot. Het voordeel van deze boot is nu dat ik aanpassingen heb kunnen doen aan de uitrusting. Ze is in een betere staat dan in de vorige editie en ik ken deze boot heel goed. Ik zie het van de positieve kant zij is de boot die ik heb en ik ben blij hier met haar deel te nemen.

De boot is ook uitgerust met een nieuwe set Quantum-zeilen. Met behulp van Quantum’s iQ®-technologie werkten Quantum’s Antoine Thuillier en ontwerper Gildas Dubois nauw samen met Didac en zijn team om een ​​veelzijdige, snelle, betrouwbare en goed presterende inventaris voor de One Ocean One Planet IMOCA te creëren. Didac werkt samen met de Intergouvernementele Oceanografische Commissie van UNESCO (IOC-UNESCO). Als vlaggenschip van de ‘One Planet, One Ocean’-campagne van het IOC wordt de boot gebruikt voor milieuonderzoek.

THE CHALLENGE

De Vendée Globe: Het is de Mount Everest van het zeilen en misschien wel de meest extreme race ter wereld. Om te beginnen is het een lange race. De zeilers zetten koers vanuit Les Sables d’Olonne aan de westkust van Frankrijk en varen vervolgens zuidwaarts op de Atlantische Oceaan, rond Kaap de Goede Hoop, over de zuidelijke Stille Oceaan, rond Kaap Hoorn, en weer terug de Atlantische Oceaan op naar Le Sables d’Olonne. Als zeilers het parcours afronden (slechts 89 van de 167 deelnemers in de acht edities zijn gefinisht) hebben ze gemiddeld 28.000 mijl (ongeveer 52.000 km) gevaren in 70 tot 100 dagen. Het is een lange race. Het is non-stop evenement, solo, zonder hulp. Zoals de officiële Vendée Globe-website het beschrijft: “… iedereen moet vertrouwen op wat ze kunnen doen tijdens de reis rond de wereld. Routeringshulp is ten strengste verboden. De deelnemers moeten hun eigen weg vinden, zelf reparaties uitvoeren ….. en ze moeten voor zichzelf zorgen als ze gewond of ziek zijn. ”

Dit is waar Didac zich voor heeft aangemeld. Als zeilers begrijpen we het. De uitdaging van het zeilen is wat ons verbindt. Zelfs als we niet van plan zijn om ons in te schrijven voor de Vendée Globe 2024-2025. Het zit het in ons bloed en de meesten van ons willen gewoon meer, verder en sneller zeilen.

“Je blijft maar aan deze race denken”, legt Didac uit. Zo’n project als dit is ingewikkeld en je ziet echt de moeilijkheden die je onderweg verwacht tegen te komen. Maar met de ervaring van de vorige editie wist ik dat we met alle inzet moesten leveren om goed voorbereid te kunnen deelnemen.  We hebben de hoop nooit verloren en dankzij een grote vastberadenheid zijn we de startlijn gepasseerd.

Lees verder over de zeilen op deze IMOCA