• IJmeerdijk 16, 1361 AA, Almere, Netherlands
  • +31 (0)36 5369459
quantum racing quantum sails contact
ZEILMAKERIJ IN ALMERE
AAN MARKERMEER EN SNELWEG

Verleng de levensduur van uw zeil met een recut

Aan de wind zeilt uw boot goed als het zeil minimaal rekt en nog zo veel mogelijk de oorspronkelijke zeilvorm heeft. Dan blijft ook helling en roerdrukken binnen de perken. Vorm en rek zijn ook van invloed op het windbereik waarin het zeil gebruikt wordt voordat reven of rollen noodzakelijk wordt.

Dacron® zeilen – zelfs van de hoogste kwaliteit zeildoek— rekken het meest. Toerlaminaten en met name Membraan zeilen rekken veel minder, waardoor de zeilvorm langer behouden blijft. Echter, in alle gevallen zal de zeilvorm in de loop de tijd veranderen, waardoor de prestatie van het zeil afnemen.

De zeilmakers van Quantum Sails kunnen de zeilvorm van oudere zeilen terugbrengen tot ongeveer 90% van de ontworpen vorm. Onze Recut technieken kunnen toegepast worden voor zowel Dacron®, Laminaat als Membraan zeilen. Het resultaat is een zeil waarmee hoger, sneller en makkelijker gevaren kan worden. Zo kunt u de vervanging van het zeil uitstellen en de levensduur verlnegen.

De staat van het zeildoek is bepalend; om het gewenste resultaat te bereiken mag het doek niet versleten of uitgerekt zijn. Mits het materiaal goed is, kan een Recut meestal één of twee keer in de levensduur van een zeil uitgevoerd worden. We kunnen deze modificatie uitvoeren bij ieder zeilmerk.

Hieronder staan de drie meest voorkomende recuts die wij uitvoeren, met een korte omschrijving van de symptomen van het zeil.

zeilmakerij recut zeil quantum sails almere
recut zeil quantum sails
recut levensduurverlening zeil voorlijkronding aanpassen quantum sails

Voorlijkronding aanpassen

Probleem: Vlak voorlijk(entry). Zeil is moeilijk te sturen.

Wanneer zeilen ouder worden verandert de vorm van het voorlijk door verschillende factoren. Rek en overbelasting door valspanning zorgen ervoor dat het voorste een-derde van het zeil te vlak wordt. Door een te vlakke entry is het zeil minder efficiënt, moeilijker te trimmen, en dit resulteert in een moeilijker te sturen boot.

Oplossing: Voorlijkronding aanpassen

De voorlijkronding kan aangepast worden om de entry naar het gewenste ontwerp te krijgen.

Resultaat: Snellere zeilen die makkelijker te sturen zijn.

Het herstellen van entry geeft een grotere bandbreedte om in te sturen. Sturen wordt makkelijker, waardoor de boot minder helling maakt, beter reageert en sneller vaart.

Broadseam Reshape

Probleem: Diep, vol zeil. Moeilijk om hoog aan de wind te varen. 
De diepte van het zeil wordt voller en ronder. De bolling is naar achteren gezakt. Het is niet langer mogelijk om dezelfde hoogte met het zeil te halen als toen het zeil nieuw was. De boot is moeilijker te sturen, helt meer en reageert daardoor minder direct.

Oplossing: Broad Seam Reshape 
De horizontale naden worden open gehaald en opnieuw uitgestrookt en overtollig doek wordt verwijderd. Deze procedure maakt het zeil achterin vlakker en zorgt dat de diepte weer op de originele, optimale plaats terugkeert. Meestal worden drie tot vijf naden aangepast om het gewenste resultaat te bereiken.

Resultaat: Sneller zeil. Meer hoogte!
Met het aangepaste zeil kunt u hoger varen. Het zeil is achterin vlakker, sneller en efficiënter. Het schip zal minder helling hebben en daardoor directer reageren.

broad seam reshape recut quantum sails

“Ik had nooit gedacht dat ik nog zo lekker zou kunnen zeilen met mijn oude zeil. Nu heb ik de tijd om te sparen voor een nieuw”

recut achterlijk zeil quantum sails

Take-up’s in het achterlijk

Probleem: Achterlijk valt weg of knikt. Zeil is inefficiënt.
Bij Cruising Dacron® grootzeilen en genua’s kan het achterlijk rekken en wegknikken, waardoor het zeil moeilijker te trimmen is en de bootsnelheid lager wordt. Dit is zeker van toepassing bij grotere Cruising grootzeilen en grootzeilen met een grote uitbouw. Rek in het achterlijk heeft ook invloed hebben op het goed inrollen in de mast bij rolgrootzeilen.

Oplossing: Aanpassingen aan het achterlijk
Door het openhalen en eventueel weghalen van zeildoek bij een naad wordt de spanning in het doek teruggebracht, waardoor het achterlijk afvlakt en het zeil weer de juiste druk genereert.

Resultaat: Strak achterlijk dat weer druk geeft. 
Door het terugbrengen van de ontworpen vorm in het achterlijk krijgt het zeil weer zijn originele profiel en zal het beter staan.

De performance van een nieuw zeil voor een fractie van de kosten

Oudere zeilen die in een goede staat verkeren kunnen verbouwd worden om prestaties te verbeteren. En dat voor een fractie van de prijs van een nieuw zeil.

Hoe weet ik of mijn zeil geschikt is voor een Recut?
Als u een van de problemen hierboven herkent bij uw zeilen, neem dan contact op met ons voor een Zeilvorm Analyse en prijsopgaaf.

Voor de Zeilvorm Analyse hebben wij een foto van het zeil tijdens gebruik nodig. U kunt deze foto zelf maken door middel van onderstaande tips. Stuur de foto naar ons op en vraag om een Zeilvorm Analyse. Wij digitaliseren de foto, meten de vorm, bepalen welke technieken noodzakelijk zijn om de problemen op te lossen en geven u een gedetailleerde Recut oplossing.

Meer informatie
Soms is een nieuw zeil niet de oplossing voor uw probleem. Een Recut helpt de levensduur van het zeil te maximaliseren. Onze experts zijn er om u te helpen de beste oplossing voor de performance van uw schip te vinden.

Tips voor het nemen van foto’s van het zeil voor een Recut

  • Het zeil moet, bij minimaal windkracht 3, vol staan, op een aan de windse koers, en correct getrimd zijn.
  • Foto’s moeten gemaakt worden vanaf het midden van het onderlijk, met de lens gericht naar de top van het zeil
  • Draai de camera om de onderste diepste streep volledig in beeld te krijgen.
  • Neem meerdere foto vanaf deze plaats en maak specifieke foto’s van plaatsen waar het zeil een probleem heeft.
  • Maak, wanneer mogelijk, een paar foto’s vanaf achterop de boot, met de lens naar voren gericht, en richting de top van het zeil.
  • Het is heel belangrijk om de condities waarin de foto gemaakt is te noteren: Tijd, datum, windsnelheid, windhoek, val- en schootspanning, trimlijn spanningen, achterstagdruk, algemene condities – alles wat gerelateerd is aan de zeilcondities op het moment van de foto.
  • We bevelen aan om een digitale fotobibliotheek bij te houden van uw zeilen gedurende hun levensduur. Deze data zal u helpen de verandering van de zeilvorm te begrijpen en zal ons helpen in de evaluatie en aanbevelingen voor een recut.
  • Een goede foto ziet u hiernaast
  • Een foto kunt u met uw smartphone maken
foto voor recut grootzeil quantum sails
crosscut wedstrijdgenua of wedstrijdfok quantum sails

Als u bij uw aanvraag ook foto’s van het zeil upload kunnen wij zien wat er mogelijk is. In de zeilmakerij zullen we het zeil definitief beoordelen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Top